^Κορυφή Σελίδας

foto1 foto2 foto3 foto4 foto5
foto5

Ένας διαδραστικός πίνακας αξίας 50Ε!

Εδώ και πολύ καιρό στο χώρο της εκπαίδευσης, ακούμε για νέους τρόπους και μέσα διδασκαλίας. Σε πλούσια κράτη που τα ποσοστά του ΑΕΠ για την παιδεία είναι υψηλά και υπάρχει η βούληση και το χρήμα, οι ιδέες και τα μέσα βρίσκουν εφαρμογή γρήγορα. Στη χώρα μας τα πράγματα είναι «λίγο» διαφορετικά.
Στόχος σε κάθε περίπτωση η αποτελεσματικότερη διδασκαλία στη τάξη. Ο δάσκαλος - καθηγητής από τη στιγμή που μπαίνει στην αίθουσα έχει σαν βασικό στόχο να μεταδώσει τη γνώση. Στην εποχή της επικοινωνίας και της εικόνας, οι μαθητές είναι εξοικειωμένοι σε μεγάλο βαθμό με την εικόνα και τα νέα μέσα, άλλωστε σήμερα από μικρή ηλικία χειρίζονται συσκευές και μέσα για την διασκέδασή τους (dvd - κονσόλες παιχνιδιών) αλλά και για την επικοινωνία (κινητά τηλέφωνα - Η/Υ διαδίκτυο). Πιστεύω ότι ο δάσκαλος πρέπει να προσαρμόζεται στους σύγχρονους τρόπους επικοινωνίας με στόχο να βοηθήσει τη διαδικασία του μαθήματος.
Στην αγορά της εκπαιδευτικής τεχνολογίας κυκλοφορούν «έξυπνοι - διαδραστικοί πίνακες» με κόστος της τάξης των 1000 ?. Το μέσο αυτό βοηθάει τον δάσκαλο όχι απλά να παρουσιάσει ένα μάθημα γραμμικά, όπως κάνει με τη βοήθεια ενός βιντεοπροβολέα και ενός υπολογιστή, αλλά και να χειριστεί την επιφάνεια προβολής διαδραστικά σαν να έχει μπροστά του έναν πίνακα. Να γράψει και να σβήσει προσφέροντας στους μαθητές του όχι εφέ όπως θα έλεγαν κάποιοι, αλλά ουσία. Πως θα σας φαινόταν, αν στο τέλος της διδασκαλίας ο καθηγητής αποθήκευε το μάθημα με τη μορφή αρχείου και το έστελνε στους μαθητές του με email για επιπλέον μελέτη;
Τέτοιες δυνατότητες μέχρι πριν λίγο καιρό μπορούσαν να παρέχουν εμπορικά προϊόντα που για τα ελληνικά δεδομένα (αχ Ελλάδα σ΄ αγαπώ... όπως λέει και το τραγούδι), φαντάζουν ουτοπικά, μιας και το κόστος είναι απαγορευτικό για την πλειονότητα των ελληνικών σχολείων και τις δυνατότητες του ελληνικού κράτους. Μπορεί να αγοράσει το ελληνικό κράτος ένα διαδραστικό πίνακα σε κάθε αίθουσα; «Εδώ δεν έχουμε βιντεοπροβολέα και Η/Υ σε κάθε αίθουσα και θα βάλουμε διαδραστικούς; Ποιος θα τα πληρώσει; »

Μία εύκολη και γρήγορη λύση είναι αυτή που προτείνεται παρακάτω.
Στην Αμερική ο καθηγητής Johnny Lee στο πανεπιστήμιο Camegie Mellon στο Ινστιτούτο Διάδρασης Ανθρώπου - Υπολογιστή (Human Computer Interaction Institute) παρουσιάζει ένα διαδραστικό πίνακα με εξαιρετικά χαμηλό κόστος χρησιμοποιώντας :
  • Ένα τηλεχειριστήριο από την παιχνιδομηχανή Wii της Nintento (κόστος 36? )
  • Ένα στυλό led υπέρυθρης ακτινοβολίας ( κόστος περίπου 3-5? )
  • Λογισμικό που έφτιαξε ο ίδιος (διανέμεται δωρεάν από το δικτυακό του τόπο, βλέπε αναφορές)
  • Bluetooth προσαρμογέα (adapter) (σε περίπτωση που ο υπολογιστής μας δεν έχει ενσωματωμένο), που συνδέει τον Η/Υ με το τηλεχειριστήριο wiimote.
Τεχνολογία
Στο εμπόριο κυκλοφορούν δύο τεχνολογίες διαδραστικών πινάκων .
Η πρώτη χρησιμοποιεί πίνακα που συνδέεται καλωδιακά με τον Η/Υ. Στην περίπτωση αυτή ο εξοπλισμός που χρειάζεται στην τάξη είναι ο ειδικός πίνακας που προσφέρεται σε διάφορα μεγέθη και κόστη και πρέπει να εγκατασταθεί τις περισσότερες φορές μόνιμα σε μία διδακτική αίθουσα, μιας και η μεταφορά στο διάλειμμα (για τα μικρά μεγέθη) φαντάζει δύσκολη και επίπονη.
Η δεύτερη χρησιμοποιεί αισθητήρες και κάμερες υπερύθρων. Ο χρήστης σε αυτή την τεχνολογία κρατάει στα χέρια του ένα μαρκαδόρο υπερύθρων και χειρίζεται την επιφάνεια προβολής σαν να έχει το mouse στα χέρια του ή γράφει «στον αέρα» σαν να γράφει στον πίνακα. Δείχνει με αυτόν τον τρόπο στους μαθητές αυτά που θα έδειχνε και με την κιμωλία ή το μαρκαδόρο. Επιπλέον ανά πάσα στιγμή μπορεί να εμπλουτίσει τις σημειώσεις του με μία εικόνα ή να χρησιμοποιήσει οποιοδήποτε πρόγραμμα θέλει για να κάνει τη δουλειά του αποτελεσματικότερη.
Η λύση του wiimote πίνακα μπορεί να μην είναι εξοπλισμένη με τα έτοιμα εργαλεία και πρότυπα μαθημάτων που προσφέρουν οι εμπορικές λύσεις αλλά το κόστος επιτρέπει με τα χρήματα που θα έδινε ένα σχολείο να αγοράσει 1 διαδραστικό να αγοραστούν 20 !!! Για σκεφτείτε το... Επιπλέον η λύση της τεχνολογίας υπερύθρων με το wiimote δεν απαιτεί μόνιμη τοποθέτηση στην αίθουσα. Ο διαδραστικός πίνακας που παρουσιάζουμε χωράει μέσα στην τσάντα του laptop μπορώ να τον αποσυνδέσω και να το μεταφέρω ανά πάσα στιγμή χωρίς να φοβάμαι τη φθορά από ατυχήματα όταν βγω από την αίθουσα για διάλειμμα.

Πώς λειτουργεί
Απλά το τηλεχειριστήριο wiimote έχει κάποιο αισθητήρα που ανιχνεύει την υπέρυθρη ακτινοβολία. Αν λοιπόν στην περιοχή που «βλέπει» το wiimote βάλω μια πηγή υπερύθρων (στυλό υπερύθρων - led pen) το χειριστήριο μπορεί να κάνει ανίχνευση και καταγραφή της κίνησης της πηγής. Τα δεδομένα που συλλέγει στέλνονται ασύρματα προς τον υπολογιστή μέσω Bluetooth. Έτσι ο υπολογιστής παίρνει κάποια δεδομένα συντεταγμένων και εντολών για την επιφάνεια που γίνεται η προβολή του βιντεοπροβολέα. Το πρόγραμμα αντιστοιχεί τα δεδομένα συντεταγμένων και τις εντολές σαν να πρόκειται για εντολές που δίνει το ποντίκι με τους χειρισμούς που κάνουμε.Αν χρησιμοποιήσουμε και ένα πρόγραμμα πίνακα τότε ... αντίο κιμωλία και μαρκαδόρε!!!

Οι αναφορές μας δίνουν πλήρεις οδηγίες για το πώς μπορεί κανείς να φτιάξει αυτή την μικρή κατασκευή του στυλό υπερύθρων, καθώς και για όλα τα θέματα της επικοινωνίας και της τοποθέτησης του διαδραστικού πίνακα. Εύχομαι να το φτιάξετε και να το δοκιμάσετε. Εμείς στον Τομέα Ηλεκτρονικών του 1ου ΕΠΑΛ το κάναμε και αυτή τη στιγμή διαθέτουμε ένα διαδραστικό πίνακα με 60 ? . Αν είστε εκπαιδευτικός μήπως αξίζει να το δοκιμάσετε; Εμείς πάντως είμαστε εδώ για να σας βοηθήσουμε και να σας λύσουμε οποιαδήποτε απορία ...
Περισσότερες πληροφορίες :
Ηλεκτρονικός Τομέας ΕΠΑΛ
Τηλ 2271028304
Ηλιαδάκης Σταμάτης Ηλεκτρονικός Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.
Θεοδωράκης Βασίλης Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.

Αναφορές
RizVN Login