^Κορυφή Σελίδας

foto1 foto2 foto3 foto4 foto5
foto5

Εξι στους δέκα μαθητές ξεπερνούν τις 50 απουσίες τον χρόνο.

Το φαινόμενο διογκώνεται στη Γ' Λυκείου, όπου οι μαθητές με την «ανοχή» των γονέων φεύγουν από τις τάξεις ώστε να προετοιμαστούν καλύτερα για τις πανελλαδικές εξετάσεις. Ολες οι έρευνες δείχνουν ότι οι μαθητές που έχουν χαμηλές επιδόσεις στα μαθήματα είναι αυτοί που καταφεύγουν συχνότερα και ευκολότερα στις κοπάνες

Μόνο που στη γειτονική Ιταλία o «θεσμός» έχει πάρει τέτοιες διαστάσεις, που ανάγκασε την κυβέρνηση να χρησιμοποιήσει τη νέα τεχνολογία και να στέλνει στο κινητό του μπαμπά ή της μαμάς γραπτό ραβασάκι που «καρφώνει» τον κοπανατζή μαθητή για την απουσία του από το σχολείο.
Στη χώρα μας οι μαθητές μπορούν να κάνουν 114 απουσίες, εκ των οποίων μόνο 50 αδικαιολόγητες (φωτογραφίες αρχείου)
Στη χώρα μας οι μαθητές μπορούν να κάνουν 114 απουσίες, εκ των οποίων μόνο 50 αδικαιολόγητες (φωτογραφίες αρχείου)

Στην Ελλάδα δεν έχει ληφθεί αντίστοιχο μέτρο, παρά το γεγονός ότι υπάρχει το σχετικό ηλεκτρονικό σύστημα, το οποίο χρησιμοποιείται και για την ενημέρωση των υπηρεσιών για τις απουσίες των μαθητών λόγω γρίπης. Οι Ελληνες καθηγητές άλλωστε δεν συμφωνούν με τις επιλογές των Ιταλών, καθώς θεωρούν ότι τα παιδιά στο σχολείο είναι εξαιρετικά επιβαρημένα και δεν χρειάζονται επιπλέον συνθήκες πίεσης.

Βέβαια, το σκασιαρχείο έχει την τιμητική του και στη χώρα μας, με αποτέλεσμα πολλοί μαθητές να πιάνουν κόκκινο στις απουσίες και να σταματούν λίγο πριν κινδυνέψουν να μείνουν στην ίδια τάξη. Η εικόνα, μάλιστα, στις αίθουσες της γ' λυκείου μετά τον Μάρτιο είναι αποκαρδιωτική. Και αν ψάξετε για τις διαρροές, αρκεί ν' ανοίξετε τις πόρτες των φροντιστηρίων ή των σπιτιών των μαθητών όπου κάνουν ιδιαίτερα μαθήματα.

«Συνένοχοι» σ' αυτού του τύπου τα σκασιαρχεία των μαθητών είναι οι ίδιοι οι γονείς τους, οι οποίοι σε πολλές περιπτώσεις μεριμνούν ώστε να βγάλουν «μαϊμού» χαρτιά από γιατρούς, για να δικαιολογήσουν τις απουσίες των παιδιών τους. Εκτός όμως από το άγχος των Πανελλαδικών εξετάσεων, οι λόγοι για τις απουσίες από το σχολείο είναι πολλοί. Βαρεμάρα για το μάθημα, φόβος, ψυχολογικά και οικογενειακά προβλήματα, κακές επιδόσεις κ.ά.

Σύμφωνα με πρόσφατες έρευνες, 6 στους 10 μαθητές ξεπερνούν τις 50 απουσίες τον χρόνο, ενώ το 41% των αγοριών και το 31% των κοριτσιών δηλώνουν ότι κάνουν σκασιαρχείο από το σχολείο περισσότερες από δύο φορές το τρίμηνο. Το φαινόμενο διογκώνεται όταν τα παιδιά φτάσουν στη γ' λυκείου, όπου σχεδόν όλοι οι μαθητές φτάνουν στο «κόκκινο» όσον αφορά το όριο απουσιών, προκειμένου να προετοιμαστούν καλύτερα.

«Ενοχή» και η κατάθλιψη
Οσο για τους λόγους που επικαλούνται είναι ότι φοβούνται και βαριούνται το σχολείο, ότι προτιμούν να πάνε μια βόλτα με την παρέα τους, να γλιτώσουν κάποιο διαγώνισμα ή να προετοιμαστούν για τις εξετάσεις. Μάλιστα σε έρευνα που ανακοινώθηκε πριν από μερικά χρόνια από την Παγκόσμια Οργάνωση Υγείας, αναφέρθηκε ότι τα παιδιά που υποφέρουν από κατάθλιψη κάνουν συχνότερα κοπάνες.

Ανάλογη μελέτη, που έγινε από το πανεπιστήμιο της Ζυρίχης, έδειξε ότι κάποιοι έφηβοι κάνουν σκασιαρχείο χωρίς λόγο, ενώ άλλοι επειδή νιώθουν φόβο γι' αυτό. Πάντως σχεδόν όλες οι έρευνες δείχνουν ότι οι μαθητές, που έχουν χαμηλές επιδόσεις στα μαθήματα είναι αυτοί που καταφεύγουν συχνότερα και ευκολότερα στην κοπάνα από το μάθημα.

Ποιοι μαθητές κάνουν απουσίες και πόσες
Μαθητές Μέσος όρος απουσιών
Με μέτρια απόδοση 56
Με καλή απόδοση 50
Με πολύ καλή απόδοση 43
Με άριστη απόδοση 29

Γιατί κάνουν κοπάνες οι μαθητές:

 

  1. Για να προετοιμαστούν για τις εξετάσεις
  2. Για να ξεκουραστούν
  3. Για να προετοιμαστούν για διαγώνισμα στο φροντιστήριο
  4. Για να πάνε βόλτα με τις παρέες τους
  5. Για να γλιτώσουν κάποιο διαγώνισμα
  6. Γιατί βαριούνται το σχολείο ή νιώθουν πίεση


Πειραματικό σύστημα στην Ιταλία
Θα στέλνουν SMS στους γονείς για τις απουσίες
Στη γειτονική Ιταλία οι αρχές αποφάσισαν να βάλουν τέλος στις κοπάνες των μαθητών και έτσι θα εφαρμόσουν σε 500 σχολεία πειραματικά το εξής σύστημα: Τα χειρόγραφα απουσιολόγια καταργούνται και οι απουσίες θα καταγράφονται σε ηλεκτρονικούς υπολογιστές, οι οποίοι θα στέλνουν απευθείας μέσω SΜS το σχετικό γραπτό μήνυμα στα κινητά τηλέφωνα των γονέων! Ετσι την ίδια στιγμή οι γονείς θα είναι ενημερωμένοι για τις κινήσεις των παιδιών τους. «Η χρυσή εποχή των δικαιολογητικών με πλαστογραφημένες υπογραφές του μπαμπά ή της μαμάς έχει παρέλθει ανεπιστρεπτί» γράφουν οι ιταλικές εφημερίδες μετά την απόφαση του υπουργού Δημόσιας Διοίκησης Ρενάτο Μπρουνέτα να βάλει τέλος στις αδικαιολόγητες απουσίες των μαθητών και ταυτόχρονα να υπάρχει «ανοικτή επικοινωνία» του σχολείου με τις οικογένειες.

Και στην Ελλάδα μπορεί να εφαρμοστεί το... ιταλικό σύστημα καταγραφής απουσιών. Οπως φάνηκε φέτος από την καταγραφή των απουσιών λόγω της γρίπης όλες οι σχολικές μονάδες έχουν τη δυνατότητα να ενημερώνουν καθημερινά σε ηλεκτρονικό σύστημα του υπουργείου με στοιχεία για τον συνολικό αριθμό απόντων μαθητών ανά τμήμα. Η πρόσβαση στο σύστημα θα γίνεται μέσω της ηλεκτρονικής διεύθυνσης http://survey.sch.gr (μενού: ΕΙΣΟΔΟΣ και επιλογή στη συνέχεια του σχετικού link) με χρήση των κωδικών του ηλεκτρονικού ταχυδρομείου του Πανελλήνιου Σχολικού Δικτύου. Φυσικά το σύστημα αυτό αφορά αποκλειστικά και μόνο τις απουσίες λόγω γρίπης και κανένα άλλο λόγο.

Tι προβλέπεται
Στη χώρα μας για να θεωρηθεί επαρκής η φοίτηση ενός μαθητή και να γίνει δεκτός στις εισαγωγικές ή απολυτήριες εξετάσεις τον Μάιο - Ιούνιο ισχύουν τα παρακάτω:

Μπορεί να κάνει 114 απουσίες, εκ των οποίων μόνο οι 50 αδικαιολόγητες.

* Αν σημειώσει μέχρι και 114 απουσίες, πρέπει οι 64 και άνω να είναι δικαιολογημένες ή να οφείλονται σε ασθένεια.
* Μπορεί ο σύλλογος των καθηγητών κατ' εξαίρεση και με ειδική πράξη του να χαρακτηρίσει επαρκή τη φοίτηση του μαθητή που σημείωσε περισσότερες από 114 και μέχρι 164 απουσίες, με την προϋπόθεση ότι όλες οι πάνω από τις 64 να είναι δικαιολογημένες ή να οφείλονται σε ασθένεια και η επίδοση του μαθητή είναι ιδιαίτερα ικανοποιητική, δηλαδή ο μέσος όρος της προφορικής βαθμολογίας των μαθημάτων να είναι τουλάχιστον 15 (14,5 και πλέον) και η διαγωγή του κοσμιωτάτη.

ΠΑΡΕΜΒΑΣΗ - Γ. Πιπερόπουλος (ψυχολόγος)
Οι λόγοι έχουν πολλαπλασιαστεί σήμερα
Κοπάνες. Παλιό προϊόν σε μοντέρνα συσκευασία. Πριν από μερικές δεκαετίες ομολογώ ότι και ο υποφαινόμενος έκανε τις κοπάνες του. Για συγκεκριμένους λόγους: Πότε κάποιο φλερτ, πότε ο αγώνας του ΠΑΟΚ, πότε την άνοιξη για καμία πρόωρη βουτιά στον τότε καθαρό Θερμαϊκό.
Ο θεσμός της κοπάνας είναι... πανάρχαιος, μόνο που σήμερα οι λόγοι πολλαπλασιάστηκαν.
Η καθημερινότητα του άγχους στο σχολείο, η διάλυση της οικογένειας, η απαξίωση του θεσμού της παιδείας, η βαριεστιμάρα στη σχολική τάξη, καμία φορά και το... αίσθημα. Ετσι και αλλιώς οι γονείς δεν ενδιαφέρονται για το πώς ζουν τα παιδιά τους στο σχολείο και αυτό φαίνεται από τις ΓΣ στους Συλλόγους Γονέων και Κηδεμόνων όπου δεν εμφανίζεται κανείς.

ΠΑΡΕΜΒΑΣΗ Χρ. Ζαβιτσάνος (καθηγητής στη Γ' Λυκείου)
Κύρια αιτία οι επιδόσεις των μαθητών
Αν εξαιρέσουμε τη γ' λυκείου, όπου επικρατεί μια παράλογη κατάσταση όσον αφορά στις απουσίες, στις υπόλοιπες τάξεις οι απουσίες γίνονται κυρίως από παιδιά με χαμηλές επιδόσεις στα μαθήματα και από παιδιά που έχουν κουραστεί από το σχολείο.
Οι μαθητές έχουν δίκιο μερικές φορές όταν αδικαιολόγητα απουσιάζουν από το σχολείο, διότι είναι πάρα πολύ πιεσμένοι και κάπου κάπου θέλουν να ξεσπάσουν, να ξεφύγουν από την πίεση.
Δεν προλαβαίνουν να πάρουν ανάσα ούτε μία στιγμή. Σχολεία, φροντιστήρια και συνεχώς διάβασμα. Πώς ν' αντέξουν τόση πίεση;
Πρέπει κάπως ν' αντιδράσουν. Γι' αυτό και πρέπει όλοι να είμαστε προσεχτικοί πώς θα αντιμετωπίζουμε τα παιδιά ακόμη και όταν κάνουν τις λεγόμενες «κοπάνες».

 

ΑΝΑΔΗΜΟΣΙΕΥΣΗ: Εθνος (Νικόλ Τρίγκα)

RizVN Login