^Κορυφή Σελίδας

foto1 foto2 foto3 foto4 foto5
foto5

Η φαντασία στα σχολεία

Η Σόζια είναι ένα κορίτσι 14 ετών από το Αφγανιστάν, απ? όπου έφυγε χωρίς την οικογένειά της και έζησε σε καταυλισμό προσφύγων στο Πακιστάν. Όνειρό της ήταν να μαζέψει χρήματα, για να πάει να ζήσει στη Γαλλία μαζί με τη φίλη της, σε ένα λιβάδι γεμάτο λεβάντες κοντά στη θάλασσα. Όμως τα πράγματα δεν ήρθαν, όπως τα περίμενε.

Η ιστορία της Σόζια δεν άφησε ασυγκίνητους τους μαθητές του γ? τμήματος της β? τάξης του Αρσάκειου Γυμνασίου Θεσσαλονίκης, που μέσα από το δεύτερο βιβλίο της τριλογίας της Ντέμπορα Έλλις «Πόλη από λάσπη» προβληματίστηκαν για ένα θέμα πολύ επίκαιρο, τη μετανάστευση. Η εναλλακτική διδακτική μεθοδολογία που εφάρμοσε η φιλόλογος του Αρσακείου Γυμνασίου Αθηνά Κουρασαντζή-Μπαλατσούκα ήταν μία από τις 85 που παρουσιάστηκαν στην επιμορφωτική τριημερίδα με θέμα «Βελτιώνοντας την εκπαίδευση: εκπαιδευτικές παρεμβάσεις και πρωτοβουλίες των εκπαιδευτικών».
Στο μάθημα της Νεοελληνικής Λογοτεχνίας οι μαθητές επιδόθηκαν στην έρευνα του φαινομένου των φυλετικών εκτοπισμών και της μετανάστευσης των λαών, αναζητώντας τα αίτια, τις συνέπειες και τους τρόπους αντιμετώπισης του προβλήματος τόσο σε παλαιότερες όσο και στη σημερινή εποχή. Εφαρμόζοντας την ομαδοσυνεργατική μέθοδο η κ. Μπαλατσούκα χώρισε τους μαθητές σε παρέες, καθόρισε τους στόχους και τους άφησε να εργαστούν, να ερευνήσουν, να εικονογραφήσουν το βιβλίο και να προβληματιστούν. Στο τέλος με υλικό από τις εργασίες μαθητών δημιουργήθηκε ένα φυλλάδιο, στο οποίο μεταξύ άλλων καταγράφονται οι διαπιστώσεις τους για τη μετανάστευση. «Ένα είναι το σίγουρο, ότι τα παιδιά τού σήμερα, που θα είναι ο ενεργός πληθυσμός τού αύριο, πρέπει να έχουν κερδίσει το μεγάλο στοίχημα των καιρών: Να διατηρήσουν τις ιδιαίτερες πολιτιστικές κληρονομιές τους, συγχρόνως να βιώνουν το σεβασμό του διαφορετικού και να συμβιώνουν ειρηνικά, με στόχο την προώθηση κάθε εποικοδομητικού στοιχείου για την πρόοδο της ανθρωπότητας», ανέφεραν οι μαθητές.
Τι ήταν όμως αυτό που κέρδισαν; «Η προστιθέμενη παιδαγωγική αξία από τη διδακτική παρέμβαση είναι μεγάλη, καθώς τα παιδιά του τμήματος έδειξαν προθυμία και εργάστηκαν πολύ και με ενθουσιασμό, αντιλαμβανόμενα πως η Νεοελληνική Λογοτεχνία είναι κάτι ζωντανό, κομμάτι της καθημερινότητάς μας, γεννιέται μέσα από τη ζωή των ανθρώπων και έχει απίστευτες προεκτάσεις και επιδράσεις σε αυτήν», σχολίασε η φιλόλογος.

Ποιήματα μέσω πολυμέσων
Τις εικαστικές απεικονίσεις και τα βίντεο που προέκυψαν από τη διδασκαλία των ποιημάτων «Όταν πεθαίνει ένα παιδί» του Τ. Νικηφόρου και «Βγαίνοντας από το σχολειό» του Ζ. Πρεβέρ παρουσίασε η φιλόλογος του 3ου γυμνασίου Τούμπας Κατερίνα Προκοπίου, που έκανε μάθημα στο Β1 τμήμα. Έχοντας συνειδητοποιήσει ότι η γλώσσα δεν είναι το μόνο μέσο εκδήλωσης της ανταπόκρισής μας στην ανάγνωση, αποφάσισε να δώσει μία άλλη διάσταση στο μάθημα της Λογοτεχνίας. Έτσι πέρα από την ανάγνωση και την ανάλυση του λογοτεχνικού έργου προέτρεψε τους μαθητές της να εκφράσουν τις προσωπικές ερμηνείες τους όχι μόνο με το λόγο αλλά και εικαστικά.

Στη συνέχεια μοιράστηκαν οι δουλειές:

  • Μία ομάδα ανέλαβε να σκανάρει τα έργα ζωγραφικής, να τα συνδέσει με το κείμενο και να τα παρουσιάσει σε powerpoint.
  • Μία δεύτερη ομάδα συνέθεσε τα έργα σε κολάζ.
  • Μία τρίτη ομάδα δημιούργησε με τα κολάζ αυτά ένα βίντεο, το οποίο επένδυσε μουσικά. Τα βίντεο έχουν αναρτηθεί στο blog του σχολείου http://3gymnasio-toumpas-thessalonikis.blogspot.com/
  • Η τέταρτη ομάδα εκτύπωσε τα κολάζ και τα εξέδωσε σε βιβλίο.
  • Στην περίπτωση του ποιήματος του Ζακ Πρεβέρ ένας μαθητής, που ασχολείται με τη φωτογραφία, φωτογράφισε τους συμμαθητές του και στη συνέχεια επεξεργάστηκε τις φωτογραφίες και τις συνέθεσε με τα έργα ζωγραφικής των μαθητών δημιουργώντας καινούργια κολάζ, στα οποία πρωταγωνιστές είναι οι ίδιοι οι μαθητές.

«Μέσα από αυτή τη διαδικασία ο μαθητής αποκτά αυτοπεποίθηση και αυτοεκτίμηση, γίνεται συνδημιουργός και παράγει το δικό του έργο εμπνευσμένο από την ανάγνωση του ποιήματος. Αποδεικνύει τις ικανότητές του και μέσα από τη συμμετοχή αντιλαμβάνεται ότι η λογοτεχνία είναι μία τέχνη που απευθύνεται σε όλους και μας βοηθά να εμπνευστούμε και να παράγουμε το δικό μας έργο. Μας μετατρέπει από θεατές σε δημιουργούς», υποστήριξε η κ. Προκοπίου.

Τα? exit polls της Χαλκηδόνας
Με αφορμή τις αυτοδιοικητικές εκλογές του περασμένου Νοεμβρίου οι μαθητές όλων των τάξεων του 1ου γυμνασίου Χαλκηδόνας με τη βοήθεια της καθηγήτριας Πληροφορικής Ανδρονίκης Χαριζάνη πραγματοποίησαν μία εργασία. Σε αυτήν οι μαθητές κλήθηκαν να ερευνήσουν και να μάθουν τι είναι οι καλλικρατικοί δήμοι, πόσο πληθυσμό θα έχει ο δικός τους διευρυμένος δήμος, μετά τη συνένωση ποιων περιοχών θα προκύψει κ.ά. Επιπλέον τους ζητήθηκε να κάνουν υποθετικά σενάρια για το αποτέλεσμα των εκλογών, χρησιμοποιώντας τα εργαλεία της τεχνολογίας. Όπως σχολίασε η κ. Χαριζάνη, οι μαθητές ερευνώντας και ρωτώντας τις οικογένειές τους είχαν την ευκαιρία να γίνουν μικροί δημοσιογράφοι.

Έχουν μεράκι?
Την τριήμερη εκδήλωση, που ολοκληρώθηκε χθες, διοργάνωσαν οι σχολικοί σύμβουλοι Θεσσαλονίκης σε συνεργασία με την περιφερειακή διεύθυνση Εκπαίδευσης Κεντρικής Μακεδονίας. «Μέσα στη γενικότερη μαυρίλα των καιρών θέλουμε να δώσουμε κάποια αισιόδοξα μηνύματα. Υπάρχουν αξιόλογοι άνθρωποι, που κάνουν με μεράκι τη δουλειά τους. Υπάρχουν εκπαιδευτικοί που εφαρμόζουν τη διαθεματική διδασκαλία, συνεργάζονται μεταξύ τους, με σκοπό να φτάσουν στην ολιστική γνώση», τόνισε στη «Θ» η πρόεδρος των σχολικών συμβούλων Χρυσάνθη Ινάχογλου.
Είναι η δεύτερη φορά φέτος που οι δύο παραπάνω φορείς προβάλλουν καινοτόμες δουλειές, κυρίως γιατί, όπως υποστήριξε η κ. Ινάχογλου, θέλουν να δώσουν στους εκπαιδευτικούς το βήμα, «για να παρουσιάσουν τη δουλειά τους, να βγάλουν προς τα έξω τη φαντασία τους».

 

ΑΝΑΔΗΜΟΣΙΕΥΣΗ: ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ (Φ. ΔΗΜΟΛΑΙΔΟΥ)

RizVN Login