^Κορυφή Σελίδας
Σαρωτικές αλλαγές στον τομέα της τεχνολογικής επαγγελματικής εκπαίδευσης ανακοίνωσε χτες το υπουργείο Παιδείας, παρουσιάζοντας την πρόταση για το νέο τεχνολογικό λύκειο, το οποίο τίθεται ουσιαστικά σε εφαρμογή από το σχολικό έτος 2012 ? 2013.
Μεταξύ άλλων, προβλέπεται η δημιουργία ενός ενιαίου τύπου τεχνολογικού λυκείου, στο οποίο θα ενσωματωθούν τα σημερινά Επαγγελματικά Λύκεια (ΕΠΑΛ) και οι σημερινές Επαγγελματικές Σχολές (ΕΠΑΣ), ενώ οι απόφοιτοι του νέου τύπου σχολείου θα μπορούν να εισάγονται στα ΤΕΙ χωρίς εξετάσεις, εφόσον ολοκληρώσουν ένα τέταρτο έτος προπαρασκευαστικών σπουδών και έχουν επιτύχει στις εξετάσεις πιστοποίησης.
Βασικός στόχος για την τεχνική-επαγγελματική εκπαίδευση είναι να καταξιωθεί το επαγγελματικό σχολείο ως ένα σχολείο πρώτης επιλογής, ικανό να εξασφαλίσει στον απόφοιτό του κοινωνική καταξίωση, σταθερή εργασία και δυνατότητες εξέλιξης. «Τις τελευταίες 10ετίες υποτιμήσαμε και υποβαθμίσαμε την τεχνική- επαγγελματική εκπαίδευση. Χρειαζόμαστε ένα άλμα, που θα καταστήσει το τεχνολογικό λύκειο τη ναυαρχίδα για την επαγγελματική αναδιάταξη, που είναι αναγκαία για την αγορά εργασίας», τόνισε η υπουργός Παιδείας, Αννα Διαμαντοπούλου, κατά τη διάρκεια συνέντευξης Τύπου, επισημαίνοντας χαρακτηριστικά ότι την επόμενη ημέρα που τελειώνει κάποιος το τεχνολογικό λύκειο θα έχει επαγγελματικά δικαιώματα νομοθετικά κατοχυρωμένα για όλες τις ειδικότητες.
3+1 έτη
Σύμφωνα με το σχέδιο νόμου που θα τεθεί προς διαβούλευση, το τεχνολογικό λύκειο θα έχει διάρκεια 3+1 έτη, καθώς ιδρύονται Τμήματα Ειδίκευσης Τεχνικής και Επαγγελματικής Εκπαίδευσης (ΕΤΕΕ) εντός του τυπικού εκπαιδευτικού συστήματος και ενταγμένα στη λειτουργία του τεχνολογικού λυκείου, διάρκειας ενός έτους. Ο απόφοιτος της γ' τάξης του τεχνολογικού λυκείου θα αποκτά απολυτήριο τεχνολογικού λυκείου και πτυχίο επιπέδου προσόντων 2, ενώ ο απόφοιτος των ΕΤΕΕ θα αποκτά, μετά από εξετάσεις πιστοποίησης, πτυχίο επιπέδου προσόντων 3.
Οσον αφορά την πρόσβαση στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, αν και δεν είναι η βασική προτεραιότητα του τεχνολογικού λυκείου, ωστόσο κρατιούνται ανοιχτές οι εκπαιδευτικές διαδρομές για τους αποφοίτους του. Ετσι, όποιος τελειώνει τη γ' τάξη θα έχει πρόσβαση στα ΤΕΙ, συμμετέχοντας σε ειδικές εξετάσεις, ενώ όποιος τελειώνει το 4ο έτος, και εφόσον έχει επιτύχει στις εξετάσεις πιστοποίησης, θα έχει πρόσβαση στα ΤΕΙ, χωρίς εισαγωγικές εξετάσεις, με κριτήρια που θα οριστούν από το υπουργείο Παιδείας και τα ΤΕΙ. Και στις δύο περιπτώσεις, οι επιτυχόντες θα εισάγονται σε Τμήματα ΤΕΙ αντίστοιχα του τομέα της ειδικότητάς τους.
Πάντως, όσοι τελειώνοντας τη β' τάξη του τεχνολογικού λυκείου θελήσουν να σπουδάσουν στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, δηλαδή στα πανεπιστήμια και τα ΤΕΙ της χώρας, τότε θα εγγραφούν στην τρίτη τάξη, στην οποία θα διδάσκονται μαθήματα γενικής παιδείας και μέσω των πανελλήνιων εξετάσεων μπορούν να κατευθυνθούν στα πανεπιστήμια και τα ΤΕΙ.
Παράλληλα, μια σημαντική καινοτομία που εισάγεται αφορά τις ειδικότητες του τεχνολογικού λυκείου, οι οποίες θα προσδιορίζονται κυρίως με βάση τις παραγωγικές ανάγκες της χώρας, σε συνεργασία με τα παραγωγικά υπουργεία, τις ανάγκες του παραγωγικού περιβάλλοντος αλλά και τις ανάγκες απασχόλησης σε τοπικό επίπεδο.
Σε ό,τι αφορά τα προγράμματα σπουδών, αυτά θα βασίζονται στα μαθησιακά αποτελέσματα και θα είναι προσαρμοσμένα στο Ευρωπαϊκό Σύστημα Μεταφοράς Πιστωτικών Μονάδων. Με βάση το σχεδιασμό, οι ώρες διδασκαλίας θεωρητικών και εργαστηριακών μαθημάτων ειδικότητας αυξάνονται, ενώ παράλληλα διατηρείται η απαιτούμενη αναλογία μαθημάτων Γενικής Παιδείας. Για τους μαθητές που έχουν μαθησιακά κενά προβλέπονται μαθήματα υποστήριξης ενταγμένα στο ωρολόγιο πρόγραμμα, ενώ θεσμοθετείται η πρακτική άσκηση και η μαθητεία.
ΑΝΑΔΗΜΟΣΙΕΥΣΗ: ΑΓΓΕΛΙΟΦΟΡΟΣ (ΜΑΡΙΑ ΜΠΑΖΔΡΙΓΙΑΝΝΗ)